Terapia Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
Przede wszystkim służy jednak do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka i przebiega równolegle do całościowego rozwoju dziecka. Termin ten odnosi się głównie do czynności związanych z użyciem palców i dłoni, a także koordynacji tych czynności przy pomocy wzroku. Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są: kontrolowane ruchy rąk i palców chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy manipulowanie przedmiotem w celu wykonania zadania skoordynowane używanie obu rąk
Cel terapii ręki:
- wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk,
- poprawę umiejętności chwytu,
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
- przekraczanie linii środka ciała
Dla kogo terapia ręki:
- dzieci mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp),
- dzieci mających problem z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
- dzieci wykonujących czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
- dzieci nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur.